Goodmooooooorning Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nikie & Thijs Vullers - WaarBenJij.nu Goodmooooooorning Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Nikie & Thijs Vullers - WaarBenJij.nu

Goodmooooooorning Vietnam

Door: thijs

Blijf op de hoogte en volg Nikie & Thijs

08 Augustus 2010 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

In 1972 werden twee commando's naar een gevangenis gestuurd voor een misdaad die ze niet hebben gepleegd. Deze twee mannen ontsnapten uit een maximaal bewaakte gevangenis. Nu nog steeds gezocht door de regering werken ze als huursoldaten. Als jij een probleem hebt en niemand kan je helpen, misschien kun je dan bellen het DT-Team. tadadadadadada......

En zo gaat het verhaal verder. De laatste keer waren we in cambodja. In Siem Riep verbleven we in een guesthouse midden in het centrum. Zoals afgesproken stond Johhny ons de volgende ochtend om 04.30 op te wachten. Ja echt waar om 04.00 waren wij op. Je denkt die zijn gek in hun hoofd maar het was zoooo de moeite waard. De rede hiervoor was om zo snel mogelijk naar de ankor tempels toe te rijden om daar een van onze mooiste zonsopgangen ooit te zien. En man man man wat was dat mooi. Tussen de 5 torens van ankor wat kwam langzaam de zon op. Met een schitterende oranje / rooie gloed verlichte het de hele tempel. Helaas waren we niet alleen want om ons heen stonden ongeveer 500 jappaners te dringen voor die ene perfecte foto.
Daarna kreeg indiana nikie een goed idee. Als we nu als eerste naar de tempel met de bomen gaan zijn we daar misschien wel alleen. Dus wij spande de kar voor (johhy) en in volle vaard naar een andere tempel.

Laat ik deze tempel eens beschrijven als een schitterend stuk stenen waar de bomen nog doorheen groeien. Voor de filmliefhebbers onder ons, angelina jolie heeft daar tomb raider opgenomen. Het licht valt schitterend in stralen door het blader dak van de jungle en straalt het licht uit over de ruine. En ja hoor we waren daar alleen. Na ongeveer een uur bij die tempel kwamen de bussen met de 500 jappen.
Goeie timing dankzij nikie.
Na even iets eten door naar ankor thom. Dit is een gigantisch tempel complex van 8 bij 8km breed met verschillende tempels erin. De bekenste en veruit de mooiste is de bayon. Deze tempel heeft een aantal torens met op elke toren een gezicht die een andere windrichting op kijkt. Via een binnendoorweg klomen we deze tempel in. We hadden ook de hoofdingang kunnen nemen maar wij indiana jones fans wouden de moeilijke maar wel schitterende weg pakken. Vervolgens gingen we weer terug naar ankor wat. Ook weer een schitterende tempel maar het was ondertussen 35 graden warm dat we het wel gehad hadden en ons terug lieten brengen naar onze guesthouse. Na afscheid van johhny genomen te hebben ging nikie lekker slapen en thijs, dion en ellen zwemmen in aqua. S'avonds was het shop time en deze vier hebben siem riep veel geld gegeven. Ellen en Dion twee schilderijen en Thijs en Nikie ook twee. Resultaat zien jullie na de vakantie.

De volgende dag besloten we om op de fiets de overige tempels te bezoeken. Nou dat hebben we geweten. Na ons eerst een weg door het levensgevaarlijke verkeer van siem riep gebaand te hebben kwamen we bij de ingang van het park. Daar begonnen we aan onze ronde van 27km. Tot de helft ging wel, echter toen kwam de regen, bakken met regen, tonnen met regen en het hield maar niet op. Tussen de droge momenten fietsen we een stukje. Halverwege gingen we ff eten. Voordeel van een fiets is dat je tussen de irritante verkopers door kunt fietsen. Resultaat, achter Thijs rende opeens 5 verkoopsters mee of wij bij hun kwamen eten.
Omdat de tempels redelijk veel op elkaar lijken zijn we er redelijk snel doorheen gefietst. Totaal: 50km fietsen, nat van de regen en nat van het zweet. Dus lekker chillen bij het zwembad (dion en thijs) en shoppen op de markt.

De volgende ochtend met de bus naar Phnom penh.
De rit viel mee en binnen 5uur waren de in de hoofdstad. Wel jammer want we wouden hier niet te lang blijven maar door misrekening moesten we toch een dag langer daar rond wandelen. Gelukkig No Problem want het guesthouse was oke, met pooltafel, xbox, films en free internet. en 9 dollar voor 3 dagen!! goeje shit

De volgende ochtend gingen we naar de killing fields. Echter wouden we dit iets anders doen. Het begon met Dion en Thijs. Zoals het begin van dit verhaal al verklapte, jaja, shooting time.

We kregen een menu kaart met daarop keuze uit: ak47, m16, snipper, RPG, machinegeweer, granaat, rocket louncher, shotgun, pistool en nog veel meer.

Na ons verkleed te hebben als BA (Dion) en Hanibal (Thijs) kregen we de ak47 en de snipper rifle in ons handen en knallen maar.

Na dit mannelijk vertoon op naar de killing fiels (hoe ironisch). Dit was wel het indrukwekkenste van de reis. In de jaren 1970 en 1975 werden hier 20.000 cambodjanen vermoord met knuppels, messen tot zelfs baby's tegen een boom aan doodgeslagen. In 1981 werden deze massagraven opgegraven en is er van de ongeveer 8000 lichamen een stoepa gemaakt van 36 meter hoog vol met de schedels en botten. Je snapt, zeer indrukwekkend.
Daarna zijn we naar de S21 gevangenis gegaan waar veel van deze doden werden gemarteld op de meest vreselijke manier.
Indrukwekkend dagje kun je wel zeggen. Na s'avonds nog een filmpje te hebben gekeken slapen en de volgende dag uitslapen.

Nu volgt kort de verkeersregels in phnom penh
1. motor gaat voor voetganger.
2. tuk tuk gaat voor motor
3. toyota camry gaat voor tuk tuk
4. lexus gaat voor alles
5. man met stro hoed en tuk tuk gaat voor iedereen.

Ode aan de toyoya camry:
Deze foeilelijk auto met bagger interieur is een godsgeschenk voor de cambodjaan. Verhoogd gaat het zelfs van een modderige berg helling of verlaagd schiet het door het verkeer als een raket.

De volgende dag is kort: chillen en niets doen, haha. Hadden we allemaal nodig.

Nu zijn we zoals de titel al zei in Vietnam, ho chi minh. Of zoals ze hier zeggen Saigon. Tot nu toe een schitterende stad met heel veel motoren en scooters.

Wist je dat...
- er in phnom penh dus helemaal geen verkeersregels zijn
- johnny uiteindelijk gewoon kim heette... haha
- ellen en dion de wasbak boven de wc hebben hangen
- we in no problem allemaal konden plassen en douchen tegelijk
- ze de was op een erg bijzondere manier doen...ze naaien een kleurtje garen in je truitje...en mag kleur bekennen tussen alles wat door elkaar hangt.
- het erg lang duurt aan de vietnamese grens
- de regen erg hard omlaag kan komen
- ellen en dion voor de 2e keer aziatisch gegeten hebben
- dion nog maar 1 wasa heeft
- hij gebrokkeld en verpulverd is
- het nog steeds erg gezellig is
- dat het 2-1 staat voor nikie en thijs qua comfortabel slapen in het guesthouse
- we de 11e naar maleisie vliegen
- rabobank kut is! pinautomaten werken hier niet!
- ding dong... sjeamele valuta met gaatjes erin
- mr mijagi hier op de briefjes staat
- een zak lays chips $2,90 kost
- ze hier films draaien uit de jaren 50
- nikie over 4 dagen jarig is ( de laatste)
- dat het verhaal van kapitein ellen BEST wel eens waar kan zijn ( Utopia..waar iedereen uiltje heet)
- dat thijs niet weet dat ADV dagen bestaan.
- hij heeft gewoon 10 weken vrij ( tsja je kan niet alles hebben)
- ellen de groetjes wil doen aan al haar patienten en collegas)
- en thijs aan al zijn leerlingen
- en dion aan iedereen!!
- Nikie haar konijntje mist
- de trend hier is dat iedereen een moedervlek laat staan met ULTRA langen haren eraan... JAKKES... minstens 5 cm lang...anders hoor je niet bij de club.
- je als tourist word aangevallen door tuktuk chauffeurs.. het is net een muggenplaag.
- dat we ons nog afvragen of nikie villers mee mag in het vliegtuig
- en nee dit is geen typfout
- dat we net over de helft zijn en nog lekker 2 weken hebben.
- en deze door gaan brengen aan een bountystrandje!!
- nanananana:P

Toedeledoki........

• 08 Augustus 2010 - 16:19

Yvo:

Hey
    vakantiegang(st)ers!!!!

Stuk voor stuk leuke verhalen om te lezen.
    Nu op de helft met nog 2 weekjes te gaan. Dat gaat nog veel beloven.

Nog veel plezier daar!!!

• 08 Augustus 2010 - 20:39

Ineke:

Leuk leuk!! Hartelijke groeten tot over 9 dagen ben ik weer terug in het land.
    Liefs

• 09 Augustus 2010 - 20:10

Lieke:

Leuk, maar.....
    KAN HET NOG LANGER?!!
    Pff we hebben niet allemaal vakantie ;-)

Liefs x

• 09 Augustus 2010 - 20:36

Marcel:

Heej Thais,
    Wat voor spul rook jij?
    Je praat er af en toe behoorlijk naast, meneer commando!
    Een mooi vervolg nog van jullie reis wens ik jullie.
    (Ben benieuwt op welk eiland jullie in Maleisië terecht komen, Pulau Tiga??
    Gr Marcel

• 10 Augustus 2010 - 09:39

Oma Verbunt:

leuk om wat over jullie te horen ikhoop dat jullie nog een leuke vakantie hebben profiat nog voor niekie groetjes oma

• 10 Augustus 2010 - 16:54

Jenny:

Heeeej!!

Ik moest f bijlezen na Italie, maar het is echt super om jullie verhaaltjes te lezen:D!Wat een superavonturen daar!Geniet er nog maar lekker van, want het gaat vast veel te snel!

Lieeefs xx

• 10 Augustus 2010 - 17:03

Brabant De Beste... :

Hoihoi...

Heb ff al die verhalen gelezen... klinkt gezellig... Genoeg beleefd al...

Geniet er nog van met zn allen... ennuh vroeg me nog af waarom die Kapitein koek dingen zo belangrijk zijn?

Liefs vanuit t mooie Waalwijk..

• 11 Augustus 2010 - 16:38

Bart En Mieke:

Nikie gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet ervan.Veel plezier allemaal , doeiiiiii.

• 12 Augustus 2010 - 13:00

Fysiopey:

Ellen, kom je wel uitgerusttttttt terug, want het is stik druk hier.De baas.

• 13 Augustus 2010 - 07:31

Niels:

Herruffs!!

Proficiat! Geniet ze nog op t bounty strandj! Ich stel noe veur om biej t volgendje verslaag geweun de verjeurdig van unne imboorling te viere want angers is t verslaag neet compleet!