beyond sticky - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nikie & Thijs Vullers - WaarBenJij.nu beyond sticky - Reisverslag uit Yangshuo, China van Nikie & Thijs Vullers - WaarBenJij.nu

beyond sticky

Door: thijs en nikie

Blijf op de hoogte en volg Nikie & Thijs

26 Juli 2014 | China, Yangshuo

Laten we beginnen met:.....het is hier warm! En niet zo van....30 graden he wat is het warm. Nee.....het is hier echt warm! Het is hier zo warm dat we al beginnen te zweten bij de aanblik van een koud blikje cola die net uit de ijskast is gehaald......het is hier zo warm dat als ze de handdoeken op 40graden wassen, ze na 1uur washandjes hebben.....zo warm dus.

Ok.. Het terracottaleger was erg indrukwekkend om te zien... Maar al die chineesjes zijn zo hysterisch... Dat is veel leuker om te zien.
Nadat we deze bezienswaardigheid van ons lijstje gestreept hadden..stond de volgende al weer op het programma; mount huashan.. We wilden daar op de south peak de beruchte plank walk gaan doen.. Dus wij met de lokale bus (2uur) naar die berg... Eenmaal aangekomen werden wij en nog een amerikaanse uit de chinese massa gevist en kregen we doodleuk te horen wat dat grapje wel niet zou gaan kosten... Awel, bijna 75 euro p.p om alleen alleen al die berg op te komen (volgens de lonely planet was het maar 20) Je raad het al... We waren he le maal over de emmer..en omdat we weigerden die centen neer te tikken zat er niks op om de bus weer twee uur terug te pakken... Goed gefrustreerd besloten we om dan maar een fietstocht over de oude stadsmuren van xian te maken... 45 graden, op de tandem, in de volle zon, 14 km over een stadsmuur fietsen. Echt een geweldig idee ;). We hadden gelezen dat er een belgische kroeg was... Dus er zat niks anders op om onze frustratie maar weg te spoelen met een lekker belgisch biertje. Niks bleek minder waar...we ontmoetten 3 belgen en zowaar werd het een reuze gezellige avond.

We verlaten Xi-an en nemen jullie mee zuiderlijker. Voor iedereen die het nieuws heeft gelezen er was een tyfoon in China.....daar zitten wij niet. Wij zitten in yangshoa. Een rustig stadje (350.000 inwoners) in het zuiden van China. Hier hebben ze heerlijke hostels met Belgisch bier in de rustige natuur met schitterende rotsformaties die door de jaren heen worden uitgeslepen door het water en de irrosie...voor diegenene die halong bay kennen in vietnam...Ja zoiets dus..maar dan met iets minder water. Is het daar dan ook zo warm?........JA!!!! Sterker nog.......veeeeeel warmer. De mussen vallen hier niet van het dak.....ze komen er niet eens op.....zo warm is het hier.
We begrijpen in ieder geval de uitspraak in de lonely planet.. Die schrijft als je in deze periode reist.. Het 'beyond sticky' is...nou dat is zeker geen understatement.

Hier hebben we een paar leuke tripjes gemaakt richting de rijst terassen,waarbij we met twee zwitsers in een tentje op de top van de berg lekker frietjes gegetenhebben,en tot de conclusie kwamen dat het ook best wel op de alpen lijkt ;).. Daarnaast een tocht over de li river..lekker relaxed en laid back. En gisteren waanden we ons zoals de mannen van top gear- op een scoortertje- door het chinese landschap. "Onze eerste vraag bij die scooter was...ehm moeten we een helm op"?  Nee hoor! "Hebben jullie hier verkeersregels"? Ehm..verkeersregels?! "Ok..wij weten genoeg".
Met stip een van de vetste scootertochten die we ooit gemaakt hebben... Het lijkt een beetje op toscane..alleen mag je de olijfbomen verruilen voor theeplantages... Off road, door kleine chineesje dorpjes..langs de rivieren en Kindjes die naar je zwaaien.. Echt geweldig..optimaal gevoel van vrijheid.
Savonds hadden we afgesproken met de belgen die we in xian hadden leren kennen...ze kwamen een dag later ook naar dit stadje... Ditmaal in de duitse biergarten (die hebben ze hier dus ook) waarbij de mannen een lekkere hoegaarden (erdinger was op) naar binnen werkten.
Nu zitten we bepakt en bezakt te wachten op onze shuttle naar de luchthaven.. chengdu staat op het programma... Over een paar dagen vertrekken we naar het dak van de wereld... De himalaya :D

• 26 Juli 2014 - 09:54

Riet:

Ondanks de warmte die jullie beschrijven is het volgens jullie schrijven toch wel heeeeeeeeeeeeeeel mooi daar.

En ja zowel BELGICH bier,nog geen lindeboomje tegen gekomen (grapje).

Zie jullie volgende bericht weer heel graag komen.

Geniet en tot het volgende bericht.

Dikke kus van ons alle. Ook van Oma

• 26 Juli 2014 - 12:15

Ellen:

Reizigers, wat maken jullie er weer een avontuur van! De verhalen zijn leuk om te lezen! Geniet er van en vervolg jullie reis veilig verder. Heel veel liefs van dion en ellen :) ;)

• 28 Juli 2014 - 19:55

Nicole O.:

Klinkt heerlijk jongens, dat is weer iets extra's om mijn reislijst (hij moet juist korter worden ipv langer ;-)).
    Enjoy verder nog en hopelijk geen 7 years in Tibet, want we zien jullie graag weer naar de zomer voor een Belgisch witbiertje in eigen land!

x Nicole (en vast ook van Michiel)